Участь у Форумі громадянського суспільства

27 червня, 2023
Новина

Травень був насиченим та результативним місяцем для Мережі UNIC та інших неурядових організацій, оскільки багато з нас готувалися до Ukraine Recovery Conference у Лондоні. Крім того, у цей же період UNIC успішно провів низку заходів у межах Місяця Ділової Доброчесності, у тому числі, один з наших партнерських заходів в рамках Форуму громадянського суспільства "Обриси майбутнього: перемога, відновлення та модернізація України"*, організований Isar Ednannia.

Так, на Форумі Мережею була організована спеціальна секція на тему: “Як не втратити можливість отримувати фінансування від міжнародних партнерів на відновлення, управляючи ризиками ОГС”. Участь у цій секції взяла Юлія Врублевська, проєктна координаторка UNIC, а також представники учасника та партнера Мережі - Павло Верхняцький, керуючий партнер компанії COSA, та Олександр Калітенко, юридичний радник Transparency International Ukraine.

Учасники обговорили загальні підходи до роботи з ризиками в організаціях громадянського суспільства, зокрема про впровадження політик та практик, які необхідні для стабільності роботи/розвитку організації та співпраці з міжнародними партнерами.

До вашої уваги нотатки від UNIC та відповіді на питання від учасників - представників громадського сектору:

  • Зазвичай громадські організації не мають одного кінцевого бенефіціарного власника. Проте, часто є ініціативна група або наглядова рада, які засновували цю організацію. Потенційні грантодавці зазвичай запитують про пов'язаних осіб, тому важливо чітко їх вказати, навіть у випадку відсутності одного конкретного власника. При пошуку в Інтернеті можна легко знайти інформацію про засновників або керівництво організації, тому краще бути прозорими у цьому питанні. Крім того, грантодавці також часто запитують про історичну інформацію організації. Варто зазначити події та зміни керівництва за останні 5 років. Якщо вони більше не активні в організації, можна вказати, що їх вклад був значний раніше, але зараз вони зосереджуються на інших справах чи проектах.
  • Окрім заповнення опитувальників чи анкет, деякі міжнародні організації можуть вимагати додаткових моніторингових зустрічей, щоб переконатися у роботі організації, наявності спроможних працівників та здатності виконувати укладені контракти (наприклад, коли це стосується значних сум фінансування чи довгострокової інституційної підтримки). Крім того, деякі проекти міжнародної технічної допомоги мають вимогу погоджувати підрядників з юридичним відділом грантодавця, тому можливим буде отримати дзвінок напряму від міжнародної організації з питаннями про вашу діяльність у проекті та деталі співпраці.
  • Важливо зазначити, що якщо під час перевірки міжнародна чи фінансова інституція виявить негативну інформацію про вашого партнера або працівника, яку ви не зможете пояснити, постане питання про ефективність ваших внутрішніх політик, зокрема щодо перевірки контрагентів та процесу залучення персоналу, а також наявності внутрішніх ресурсів для проведення антикорупційних перевірок. Загалом, в такому разі може виникнути питання щодо здатності організації ефективно реалізовувати проекти та наскільки ви дотримуєтеся принципів доброчесності.
  • У громадському секторі для невеликих організацій рекомендується мати Кодекс поведінки та етики, який включає стандарти та принципи, що діють у вашій організації. У ньому можуть бути детально висвітлені питання запобігання шахрайству, роботи з конфліктом інтересів та цільового використання коштів. У великих організаціях розумно розробити низку політик, таких як політика закупівель, політика перевірки контрагентів, антикорупційна та кадрова політики, політика роботи з викривачами. Ці політики мають бути практичними інструментами для мінімізації ризиків шахрайства та недоброчесного використання коштів у всіх організаціях, незалежно від розміру та наявності підрядників чи працівників. Важливо довести міжнародній організації чи фінансовій установі, яка надає фінансування, що ваша система запобігання порушенням функціонує ефективно, навіть якщо вона складається лише з однієї документованої політики. При цьому, вона впроваджена на практиці та реально розуміється і застосовується працівниками, що є важливим фактором для отримання фінансування.

*Зазначимо, що UNIC на постійній основі долучається до просвітницьких партнерських заходів для неурядових громадських організацій. Зокрема, спільно зі своїми учасниками Мережа займається питаннями поширення культури доброчесності в громадському секторі та підвищення обізнаності НГО щодо впровадження комплаєнс контролів.