UNIC пропонує зміни до законопроєкту про відповідальність бізнесу за корупційні порушення

20 листопада, 2024
Новина

Всеукраїнська Мережа Доброчесності та Комплаєнсу (UNIC) подала низку поправок до законопроєкту №11443, спрямованого на посилення відповідальності юридичних осіб за корупційні правопорушення за участю іноземних посадових осіб. Поправки було направлено на розгляд Комітету Верховної Ради України з питань правоохоронної діяльності для врахування під час доопрацювання тексту до другого читання.

UNIC підтримує основні положення законопроєкту, водночас вважає за необхідне внести додаткові зміни для забезпечення дієвого впливу на боротьбу як з іноземною, так і з внутрішньою корупцією.

Контекст і позиція UNIC

У 2022 році Україна розпочала процес приєднання до Організації економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР), що передбачає ратифікацію Конвенції про боротьбу з підкупом іноземних посадових осіб. Прийняття законопроєкту №11443 є важливим кроком у цьому напрямку, проте у чинній редакції він фокусується переважно на боротьбі з корупцією за кордоном. Експерти UNIC наполягають на тому, що законопроєкт має також охоплювати протидію внутрішній корупції та враховувати потреби українського бізнесу.

«Експерти та компанії учасниці UNIC вважають, що законопроєкт має надати нову мотивацію бізнесу ставати кращим, а не лише остерігатися штрафів. Важливо, щоб компаніям не тільки загрожували санкції, а й надавалися стимули для впровадження комплаєнс-зобов’язань та антикорупційних заходів із підтримкою держави», – наголосила Голова Секретаріату UNIC Антоніна Прудко.

Основні пропозиції:

  1. Розширення відповідальності на внутрішню корупцію. Нинішня редакція зосереджена переважно на іноземних правопорушеннях, що створює дисбаланс у боротьбі з корупцією. UNIC пропонує включити внутрішні порушення для забезпечення єдиного комплексного підходу.

  2. Протидія комерційній корупції. UNIC рекомендує застосовувати антикорупційні стандарти як до державного, так і до приватного секторів, щоб уникнути прогалин у правозастосуванні.

  3. Збалансування нефінансових санкцій. Мережа пропонує вдосконалити нефінансові санкції (наприклад, обмеження ліцензій) для уникнення надмірних економічних наслідків. Санкції мають бути пропорційними і відповідати конкретним порушенням.

  4. Обмеження дискрецій прокурора. UNIC вважає за доцільне встановити чіткі критерії для дій прокурорів, щоб запобігти вибірковому правозастосуванню.

  5. Обмеження на заходи забезпечення. UNIC пропонує обмежити превентивні заходи проти компаній до мінімально необхідних, аби уникнути негативного впливу на бізнес та економіку.

  6. Можливість пом’якшення санкцій за коригувальні дії. Мережа підтримує пом’якшення санкцій для компаній, які вживають заходів для виправлення порушень, стимулюючи їх до дотримання стандартів.

UNIC висловлює готовність до співпраці з Комітетом Верховної Ради для вдосконалення законопроєкту та сподівається, що запропоновані поправки сприятимуть ефективній боротьбі з корупцією, підвищенню прозорості бізнесу та відповідності стандартам ОЕСР.