Шлях до стандартів доброчесності OECD: чи готова Україна до перевірки?

05 травня, 2025
Новина

UNIC спільно з ОЕСР продовжують системно проводити роз’яснювальні заходи для бізнесу — зокрема, для бізнес-асоціацій, які відіграють ключову роль у поширенні інформації про міжнародні антикорупційні стандарти серед українських компаній.

29 квітня 2025 року Мережа провела спільну подію з AmCham Ukraine та OECР, присвячену кримінальній відповідальності юридичних осіб за  корупцію – у контексті імплементації стандартів OECР та прийняття Закону України №4111-IX.

Метою заходу стало:

  • підвищення обізнаності щодо міжнародних антикорупційних стандартів;
  • обговорення викликів та практичних наслідків для бізнесу;
  • аналіз відповідності новоприйнятого закону вимогам Конвенції OECР про боротьбу з підкупом іноземних посадових осіб у міжнародних ділових операціях.

Іван Пресняков, аналітик з питань правоохоронної діяльності у сфері протидії корупції, керівник проєктів технічної допомоги для України в рамках Антикорупційної мережі для Східної Європи та Центральної Азії (ACN), пояснив процедуру вступу України до Робочої групи OECР з питань боротьби з хабарництвом у міжнародних ділових операціях.

Він наголосив, що участь у цій Робочій групі є обов’язковою умовою для приєднання до Конвенції OECР, однак процес складний і багаторівневий. Для отримання запрошення до ратифікації Конвенції, країна повинна пройти оцінку законодавчої та правозастосовчої спроможності. Зокрема, йдеться про:

  • наявність ефективної автономної кримінальної відповідальності юридичних осіб;
  • впровадження ефективних санкцій;
  • наявність досвіду розслідування та переслідування корупційних злочинів, включно з міжнародною правовою допомогою;
  • заборону врахування хабарів у податкових витратах.

«ОЕСР оцінює не лише наявність закону, а й його реальне застосування. Без ефективної відповідальності юридичних осіб і без практичного досвіду правоохоронних органів країна не отримає запрошення до ратифікації Конвенції. Це процес, де форма не замінить зміст», — наголосив Іван Пресняков.

Партнерка АО Arzinger, членкиня Виконавчого комітету UNIC Лана Сінічкіна розповіла детальніше про новий закон, підкресливши його важливість, але й недосконалість у контексті стандартів OECР.

Серед ключових проблем:

  1. Відсутність автономної відповідальності юридичних осіб – наразі передбачено надто обмежене коло випадків для її застосування.
  2. Ігнорування внутрішньої корупції – закон охоплює лише підкуп іноземних посадовців.
  3. Відсутність комплаєнс-зобов’язань – хоча міжнародна практика свідчить, що саме системи комплаєнсу є запорукою превенції.

«Ми вже бачимо, що цей закон не дасть бажаного ефекту, якщо не будуть внесені необхідні зміни. ОЕСР оцінюватиме не лише сам факт ухвалення закону, а й його реальне застосування. Якщо ми хочемо реформ, нам потрібно працювати над механізмами, а не створювати формальність», – підсумувала Лана Сінічкіна.

UNIC закликає бізнес та зацікавлені сторони долучатися до обговорення і розробки механізмів ефективного впровадження стандартів доброчесності. Гармонізація із міжнародними вимогами – це не лише шлях до OECР, а й ключ до довіри інвесторів та сталого розвитку України.

Мережа вдячна партнерам ОЕСР за підтримку в підготовці матеріалів, глибоку експертизу та розуміння важливості пояснення цих складних, але критично важливих тем. Дякуємо AmCham Ukraine за відкритість до співпраці, оперативну організацію події та зацікавлену аудиторію. Особлива подяка спікерам — за професійні та змістовні виступи, які допомогли зробити крок назустріч реальному впровадженню стандартів доброчесності в українському бізнес-середовищі.