Дискусія: Реформування державної податкової служби через призму доброчесності податківців та платників податків»
12 листопада 2020 року відбулася дискусія на високому рівні на тему «Реформування державної податкової служби через призму доброчесності податківців та платників податків», що була організована Всеукраїнською Мережею Доброчесності та Комплаєнсу (UNIC).
Модератором дискусії виступила Тетяна Коротка, заступник Бізнес-омбудсмена України, член Виконавчого комітету UNIC.
Серед спікерів дискусії були:
- Олексій Любченко, Голова Державної податкової служби України
- Євген Олейніков, Перший заступник Голови Державної податкової служби України
- Наталія Калєніченко, заступник Голови Державної податкової служби України
- Енріко Аав, Головний економіст, Міжнародний валютний фонд
- Ольга Савран, Менеджер антикорупційної мережі країн Східної Європи та Центральної Азії ОЕСР, член Виконавчого комітету UNIC
- Іван Сакаль, Фінансовий директор компанії «Agrofusion»
- Арне Якобсон, Директор/Експерт з оподаткування Шведсько-українське партнерство для розбудови ефективної та сучасної податкової служби - METS
Тетяна Коротка визначила мету зустрічі:
«Не є таємницею, що майже 50% звернень до Ради бізнес-омбудсмена – це скарги на податкову службу. Але слід відзначити, що за останні 5 років характер цих скарг значно змінився. Якщо раніше ми спостерігали з боку податківців грубі порушення, то зараз розглядання цих скарг потребує більш високої кваліфікації. Разом з тим, останнім часом ми відстежуємо тенденцію збільшення кількості скарг щодо того, що платників податків включають до переліку ризикових компаній. Ми відзначаємо, що принаймні 20% цих звернень є безпідставними, а джерелом проблем бізнесу є відсутність у бізнес-процесах компаній комплаєнс-складової. Тому я вважаю дуже вчасною сьогоднішню дискусію, яка здатна допомогти компаніям налагодити бізнес-процеси таким чином, щоб податкова якомога менше висувала платникам претензії, які часом є цілком обгрунтованими».
Дискусія почалася з презентації бачення реформування ДПС представниками Державної податкової служби. Голова та заступники ДПС розповіли про досягнення в сфері впровадження нових адміністративних та електронних послуг, а також запровадження алгоритмів перевірки доброчесності платників при поверненні ПДВ, завдяки яким вдалося докорінно змінити процедуру повернення податку на додану вартість. Серед важливих пріоритетів реформування ДПС є зміна самого підходу до роботи з платниками податків та впровадження клієнт-орієнтованих сервісів, скорочення кількості податкових перевірок за рахунок запровадження чітких профілю ризику та зміни підходу до вибору об’єктів таких перевірок.
Про репутацію та довіру як основу ефективної взаємодії між платниками податків та Податковою службою, а також про важливість впровадження культури податкового комплаєнсу говорив представник МВФ Енріко Аав. Ольга Савран, Менеджер антикорупційної мережі країн Східної Європи та Центральної Азії ОЕСР підкреслила, що вчасна та повна сплата податків є одним із проявів прямої демократії та демонструє рівень довіри громадян і приватного бізнесу до органів державної влади. Також вона підкреслила, що відповідно до світової практики податкові служби орієнтуються на доброчесних платників податків в той час як більшу увагу з точки зору моніторингу та перевірок приділяють тим, хто не хоче грати за встановленими правилами.
Фінансовий директор компанії «Agrofusion» Іван Сакаль розповів про реальні кейси взаємодії з податковими органами сільськогосподарських компаній Миколаївщини. Відзначив важливість впровадження комплаєнс-політик для зовнішньо-економічної діяльності та особливо зупинився на ролі UNIC, яка не лише допомагає підприємствам з впровадженням комплаєнсу, але й є одним з головних методологічних центрів з цієї тематики у країні, а також потужною рушійною силою з розповсюдження культури комплаєнсу в бізнес-середовищі України.
«Інші асоціації - це лобістські організації, що просувають бізнес-інтереси своїх учасників. UNIC – це просвітницька та методологічна Мережа… Варто проаналізувати алгоритм, за яким компанії перевіряють на доброчесність та приймають у UNIC, і можливо ці алгоритми співпадають з баченням доброчесних компаній з боку Податкової служби. У цьому випадку учасники мережі очима податківців мають розглядатися як союзники,» – вважає Іван Сакаль.
Арне Якобсон, який має безпосередній досвід реформування та роботи з податковою Швеції, розповів про шведський досвід побудови відносин між платниками податків та податковими органами, що базуються у рівному ступені на довірі, доброчесності та відповідальності з обох боків.
На завершення Голова Державної податкової служби України Олексій Любченко висловив підтримку доброчесному бізнесу:
«Сьогодні ми вивели на новий рівень тему партнерства Державної податкової служби та бізнесу. Це партнерство є взаємовигідним - ми працюємо на білий бізнес проти тіні. Білий бізнес може розраховувати на нас повністю, і наші форми податкового контролю будуть цілком залежати від історії доброчесності платника».
Учасники дискусії домовилися про подальші кроки серед яких опрацювання профілю ризиків, вивчення різних підходів та алгоритмів перевірки компаній на доброчесність, зокрема з практики роботи UNIC, залучення до діалогу та пошуку спільних рішень бізнесу, який активно практикує культуру доброчесності та комплаєнсу.
Відеозапис заходу можна подивитися на офіційному Youtube-каналі UNIC: https://youtu.be/a5njjXjfMHQ